Amazon ve Google, 1.2 milyar dolar karşılığında İsrail ordusuna Filistinlileri gözetleyen ve verilerinin yasadışı yollardan toplanmasını sağlayan yapay zeka tabanlı teknolojik destek sunduğu belirtildi.
Türkiye’de pek çok kurum ve kuruluş İsrail’in Filistin’e karşı başlattığı savaşı protesto etmek için İsrail ve ABD menşeli ürünleri protesto ederken, ABD’li iki şirketin yürüttüğü skandal bir proje ise boykotun ne kadar doğru olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi.
Amazon ve Google, 1.2 milyar dolar karşılığında İsrail ordusuna Filistinlileri gözetleyen ve verilerinin yasadışı yollardan toplanmasını sağlayan yapay zeka tabanlı teknolojik destek sunarken, iki şirket çalışanları tarafından da protesto edildi.
Türkiye Bilişim Derneği Başkanı Rahmi Aktepe, “Türkiye ABD başta olmak üzere yazılım ve uygulamalarda dış ülkelere bağımlı olmamalıdır. Bugün Filistin’in yaşadıklarından ders çıkarmak gerekir” dedi.
FİLİSTİNLİLERİ NİMBUS PROJESİYLE İZLEDİLER
ABD merkezli Google ve Amazon şirketleri, 2018 yılında İsrail ordusu ile 1.2 milyar dolarlık bir anlaşma yapmış, bu kapsamda hazırlanan Nimbus projesi Mayıs 2021’de İsrail’in yine Gazze’ye saldırdığı ve 250 Gazzelinin şehit düştüğü savaşta kullanılmıştı.
Google Earth’ün daha gelişmiş versiyonuyla Filistinlileri anlık takip ederek İsrail ordusuna bilgi aktaran proje ile aynı zamanda yasa dışı veri toplanması ve İsrail’in yasa dışı veri tabanının genişletilmesi sağlanıyor.
Proje devreye alındığında her iki şirkette çalışan 500 işçi tarafından protesto edilirken, şirket çalışanları bugün de şirketlerinin savaşta doğrudan taraf olmasından dolayı protesto gösterileri başlattı.
AMAZON’DAN İSRAİL’E AÇIK DESTEK
Aynı zamanda bir e-ticaret platformu olan ve Türkiye’de de bu isimle faaliyet gösteren Amazon’un globalde satışa sunduğu Filistin karşıtı ürünler ise birçok vatandaşın tepkisini çekti. Amazon’un “F***k Hamas” yazılı tişörtler satarak savaş destekçilerine de ürün sattığı görüldü.
AKTEPE: FİLİSTİN’DEN DERS ÇIKARILMALI
Türkiye Bilişim Derneği (TBD) Genel Başkanı Rahmi Aktepe, “Günümüzde en önemli kavramlardan biri teknolojik egemenlik. Teknolojik egemenlikte söz sahibi olmak için Quantum bilgisayarlarda ve bilişim teknolojilerinde öne çıkmak gerekiyor. Türkiye ABD başta olmak üzere yazılım ve uygulamalarda dış ülkelere bağımlı olmamalı. Bugün Filistin’in yaşadıklarından ders çıkarmak gerekir” dedi.
Türkiye’nin teknolojik egemenlik anlamında yıllar öncesinde TBB’nin de içinde bulunduğu adımlar attığını kaydeden Aktepe, “Pardus işletim sistemi bilişim dünyasında yerlilik anlamında önemli bir adım ve gelişmeye çok açık. Önceliğimiz kendi arama motorumuz olan Pardus işletim sistemini geliştirmek ve dünyanın kullanıcısı olabileceği bir sistem olarak tasarlamak olmalıdır. Bunun için yeterli altyapımız ve insan kaynağımız mevcut. Yerli veri merkezlerimiz ve bulut altyapı sağlayıcılarımız da bulunuyor” diye konuştu.
MERCEDES DE İSRAİL’E DESTEK VERDİ
Genel merkezi Almanya’nın Stuttgart kentinden bulunan otomobil üreticisi Mercedes, İsrail’e destek yapacaklarını duyurmuştu. Mercedes’in aldığı karar tüm dünyada büyük tepkiye neden oldu.
Mercedes’in CEO’su Kaellenius’un İsrail merkezli kuruluşa bağışta bulunduklarını söylemesi ardından gelen tepkiler sonrası Mercedes, Gazze’ye yardım kararı aldığını duyurdu.
İSRAİL’İ BOYKOT KORKUSU SARDI!
İsrail’in Gazze’deki katliamlarına karşı yapılan yapılan boykotların etkili olduğu ortaya çıktı. İsrail’in dünya genelinde kaybolan itibarını düzeltmek için gazetecilere ve fenomenlere para dağıtmaya başladığı iddia edildi.
İsrail’in para dağıtarak sosyal medya fenomenlerine söylettikleri maddeler şu şekilde sıralanıyor;
Boykot ile bir yere varılamaz.
Ürünlerin kalitesiyle yarışacak Türk markaları yok.
Onlar İsrail malı değil Türkiye’de üretiliyor.
Siz boykot ediyorsunuz devlet onlara teşvik veriyor.
İsrail ürünlerini devlet yasaklasın.
Arapların kavgası bizi ilgilendirmez.
HEPSI İSRAİL’İN YANINDA SIRAYA GİRDİ
İsrail’e ilk günden itibaren desteğini açıklayan ya da yardım gönderen markalardan bazıları; HP, Starbucks, Puma, Mc Donals, Nestle, Hardee’s, Nike, Lipton, Tide, Coca Cola, Burger King, Hyundai, IBM, L’Oreal, Subway.